søndag 22. mars 2009

Gjenbruk og bruk i hagen

Her er den gamle melkespannet fra mine foreldres gård,
det er veldig lenge siden de ble burkt til melk (ca 35 år siden ;) faktisk.

Melkeflaskene er også gamle, ikke at vi brukte så mange av dem, for vi tok melka direkte fra melkespannet og hadde det i mugge.
Min bror likte varm melk som var nymelka og lunken, jeg var ikke så begeistret for den smaken,
men etter en tur i bekken for avkjøling, det var faktisk slik min mor avkjølte melka på sommers tid ;)

Og tilbake til melkeflaskene og de plastoppene på dem, de hadde forskjellig farge, og de varierte etter hvilken melk det var kjernemelk, fløte og vanlig melk.



Disse er bare hengt opp her når de ikke er i bruk, vannkannen blir fortsatt brukt til det den er bergnet for og baljen blir brukt til å flytte planter (ja egentlig skulle jeg hatt stauder med borrelås ;oD ) når jeg potter om eller bærer jord, iallefall en balje er kjempefin å ha i hagen!

3 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har et sånt gammelt melkespann...
    Masse fin bilder og mye annet fint hos deg!

    SvarSlett
  2. Hei, Assa! Takk for kommentar i bloggen min!
    Vi hadde også melkespann og kjølte melka i bekken og i brønnen! Men vi hadde ikke melkeflasker! Artig å bli minnet om den tida!

    SvarSlett
  3. Sånne gamle melkespann kunne eg også ha tenkt meg. Det er så fint å pynte med dei.

    Ang. det med bror din som likte varm kumelk, det gjere eg og eldste sønnen min også. Heldigvis har vi ein melkebonde ikkje langt frå oss, så vi kan få nyte dette godet. Og ein får verdens beste vafler av nymelka melk. :)

    SvarSlett