søndag 7. juni 2009

STIFADO gryte

 I dag har vi hatt kjempegod middag:
Jeg laga Stifado en Gresk gryte
som er noe av det beste jeg/vi vet
Det MÅ vi ha minst en gang når vi er i HELLAS

Her sitter min kjære og drømmer seg bort i en solnedgang på Naxos


Ingredienser til gryten:
0,5 dl olivenolje
750 g små løk (gjerne sjalott)
1 kg kjøtt gjerne kalv <3
(men du kan få stifado laget av kanin, storfe, svin el. lam)
4 store fedd hvitløk oppdelt
2 dl rødvin
-----
1 kanelstang (ca 7cm.)
litt allehånde malt el. hel
eller
(timian + rosmarin)
(idag brukte jeg oregano + løpestikke)
------
nykverna sort pepper
salt etter smak
1-2 laurbærblad
4 ss tomatpurè
5 dl vann
kjøttet skjærer jeg i terninger og bruner i panna i ca. 10 min. Tilsett vin og vann, kanel og krydder og kok i ca. 1 time. I mellomtiden bruner du løk som tilsettes gryten og få koke med i ca 1/2 time ekstra. Serveres med potet, brød eler ris og gjerne en salat.


2 kommentarer:

  1. Hmmm, høres nydelig ut Astrid!!! At du ikke ringte til meg da ;) HIhi, vakkert vær i hagen idag ja!
    Fin start på ny uke;)

    SvarSlett
  2. Det så godt ut! Og flott solnedgangsbilde du har også. Ha en fin uke!

    SvarSlett